Nadia Mounier is a visual artist working with photography and video. Her work is interested in representations of the self by exploring aspects of privacy, censorship, digital staging, and body performance within the public and private spheres. She is part of various art collectives that are interested in the city, image production, motherhood, and politics of representation.
Curatorial statement:
The exhibited artworks add (un)expected layer to an ongoing project. The project started with a question: Was That Really You? A question you pose when you see a photo that fails to properly represent its subject; a question you are asked when you fail to meet the expectations of how you should perform in your own photos.
This project draws inspiration, and data, from the internet; following the everyday influences on the fabrication of our self-image; sarcastically reiterating it; exploring our self-perception versus how others perceive us. The project, in all its phases, utilizes the photos that were excluded from our personal archives, whether because of how inappropriate or how revealing they were – the photos we voluntarily toss aside to try again.
The artworks are projected through the new photographic ‘vessels’ found in mundane settings, such as tableaus and digital print products. These new containers, by their domestic nature, stand in opposition to the spontaneity and rebelliousness of images, articulating them while the latter disappear within them.
This phase of the project comes to answer the overarching question with ‘Maybe.’, ‘I am not sure.’, ‘Probably not.’, ‘I don’t know.’; answers rooted in our hesitation, fear, and shame whenever a photo takes its own path regardless of our intentions. The exhibition proposes a toolkit that might come in handy whenever your photos resist you – a guide, if you will, on how to tame your wild photos that defy interpretation.
Gallery TakhshĪna² at the Goethe-Institut Kairo in Downtown
Daily visiting hours May 21st – July 23rd, 2023; 10:00 AM – 10:00 PM.
نادية منير فنانة بصرية تعمل في مجال التصوير الفوتوغرافي وفن الفيديو. وتهتم في أعمالها الفنية بتمثيل الذات من خلال استكشاف جوانب الخصوصية والرقابة الذاتيه ولغة الجسد في المجالين العام والخاص، وهى تعمل مع مجموعات فنية مختلفة تهتم بالمدينة وإنتاج الصور والأمومة وطرق تمثيل الذات.
تكتب الفنانة:
تضيف الأعمال المعروضة بُعداً (غير) متوقع لمشروع استمر لعدة سنوات. بدأ المشروع بسؤال: أهذا أنت حقاً؟ قد تسأل هذا السؤال إذا نظرت إلى صورة تتعارض وتصورك للشخص الموجود فيها؛ أو هو سؤال ستحصل عليه إذا كنت تؤدي في صورة بشكل مختلف عما يتوقعه الآخرون منك.
يتخذ المشروع الإنترنت مساحةً لإلهامه ومصدرًا لمادته؛ يتتبع المؤثرات اليومية على إنتاج صورنا الذاتية، يعيد تخيلها بشكل هزلي، علّها تفسر كيف نرى أنفسنا و كيف يرانا الآخرون. يعتمد المشروع في كل مراحله على الصور المُستبعدة من أرشيفاتنا الحية، لكونها غير لائقة أو كاشفةً أكثر مما ينبغي لها أن تكشف، لذلك نستبعدها و نحاول مرة أخرى.
ينقل المشروع مادته السابق ذكرها إلى حاويات
جديدة رائجة للصور، مثل
التابلوهات والمنتجات ذات الطباعة الرقمية. تقف هذه الحاويات الجديدة بطبيعتها المنزلية في مواجهة عفوية الصور وتمردها، تلفظها بينما تختفي الأخيرة بداخلها.
تأتي هذه المرحلة من المشروع لترد على سؤال أهذا أنت حقاً؟ بـربما، لست متأكداً، على الأغلب لا، لا أدري؛ كلها إجابات تأتي بدافع التردد والخوف والشعور بالعار إذا ما انحرفت صورنا عن مسارها المتوقع. تقدم الأعمال مجموعة من الخدع قد تفيدك إذا خذلتك صورك، و قد تثير شفقتك تجاه قلة حيلتها أمام لؤم الصورة، عندما يُطلب منها تفسير ما ترمي إليه.
يرجع سؤال أهذا أنت حقاً؟ إلى مقال جون بيرجر «استخدامات التصوير الفوتوغرافي»، ١٩٧٨، الذي تحدث فيه عن دور التصوير الفوتوغرافي في الرأسمالية الصناعية والحياة الشخصية.
جاليري تخشينة² بمعهد جوته القاهرة، بوسط البلد.
مواعيد الجالري: ٢١ مايو – ٢٣ يوليو ٢٠٢٣، ١٠ ص – ١٠ م