ASWAT 6: The Simsimiyya of the Suez Canal : handcraft of identities
Abstract:
Originally pentachordic, the simsimiyya sees its organological development in parallel to a process of acquisition of meaning and identity connotation mong the communities of the cities of the Suez Canal. The simsimiyya arrived in this area through different waves and routes of migration, mainly in the XIX century by Nubian, Sudanese and Upper Egyptian workers during the digging of the Suez Canal. Its organological development and the change in its musical forms are the result of complex socio-cultural onditions through which the role of the simsimiyya player changed, from the events of the Canal from the 1950s onwards. In fact, from a simple instrument played by workers and fishermen in harbor cafes, the simsimiyya was elevated to an instrument of popular and anti-colonial resistance with the 1956 and 1967 wars. It started to be played outside its original environment becoming suddenly a stage instrument. It gradually enriched its repertoire by adding elements of the urban music tradition and, in this way, the simsimiyya elevated its status to an instrument of the ālāt al-ṭarab and developed different sound outcomes, based on the geographical and social space in which it was played. Today the sismimiyya acts as a social bond in various dynamics and it is a symbol of identity pride among the communities of the Suez Canal.
ASWAT is a series of music meetings and performances focusing on Egyptian culture(s) of music that seeks to explore a range of musical practices across Egypt, and beyond, through the contribution of academic speakers or music makers, followed by a concert. The meetings will offer the opportunity to deepen some historical, religious, social and musicological aspects that interwoven in, and from, the Egyptian music heritage, addressing creation, performance and reception practice.
About the musicians: El Tanbura is a collective of veteran Egyptian musicians, singers, fishermen and workers based in Port Said, belonging to the El Mastaba Center for Egyptian Folk Music. Since more than twenty yearsthey perform regularly on a weekly base in Port Said and are engaged in the transmission of the Suez Canal music heritage to the new generations. The ensemble is leaded by Mohsen al-Ashly, considered today the master of the simsimiyya in the Canal.
The speaker: Kawkab Tawfik is postdoctoral fellow at IFAO-CEDEJ. She obtained a PhD in Cultural Heritage (2020) at University of Rome “Tor Vergata” with the thesis: Music, Politics and Identity in Egypt post 2011; in her research she applied an ethnographic methodology focused on the historical and social dynamics related to the simsimiyya lyre of the Suez Canal.
Monday , July 4 – at 7pm
Institut Français d’Archéologie Orientale
أصوات 6: سمسمية قناة السويس: حرفة الهويات
الملخص:
كانت السمسمية في الأصل خماسية الشكل ، ونرى تطورها بالتوازي مع عملية اكتساب المعنى ودلالة الهوية بين مجتمعات مدن قناة السويس. وصلت السمسمية إلى هذه المنطقة من خلال موجات وطرق هجرة مختلفة ، خاصة في القرن التاسع عشر من قبل العمال النوبيين والسودانيين والصعيد المصريين أثناء حفر قناة السويس.
في الواقع جاء التغيير في أشكالها الموسيقية نتيجة لحالات اجتماعية وثقافية معقدة تغير من خلالها دور عازف السمسمية ، منذ أحداث القناة منذ الخمسينيات و حتي الان. فتحولت من آلة بسيطة يعزفها العمال والصيادون في مقاهي الموانئ ، ثم الارتقاء بالسمسمية إلى أداة للمقاومة الشعبية ومناهضة الاستعمار في حربي 1956 و 1967. بدأ العزف عليها خارج بيئتها الأصلية وأصبحت فجأة أداة مسرحية. لقد أثرت ذخيرتها تدريجياً بإضافة عناصر من تقاليد الموسيقى الحضرية ، وبهذه الطريقة رفعت السمسمية مكانتها إلى كونها آلة لآلة الطرب وطوّرت نواتج صوتية مختلفة ، بناءً على المساحة الجغرافية والاجتماعية التي كانت فيها. لعب. اليوم هو
تعمل السيزمية كرابطة اجتماعية في ديناميات مختلفة وهي رمز لفخر الهوية بين المجتمعات
قناة السويس.
أصوات هي سلسلة من الاجتماعات والعروض الموسيقية التي تركز على ثقافة (ثقافات) الموسيقى المصرية التي تسعى لاستكشاف مجموعة من الممارسات الموسيقية في جميع أنحاء مصر وخارجها ، من خلال مساهمة المتحدثين الأكاديميين أو صانعي الموسيقى ، تليها حفلة موسيقية. ستتيح الاجتماعات فرصة لتعميق بعض الجوانب التاريخية والدينية والاجتماعية والموسيقية التي تتشابك في التراث الموسيقي المصري ومنه ، وتتناول ممارسات الإبداع والأداء والاستقبال.
عن الموسيقيين:
الطنبورة هي مجموعة من الموسيقيين والمغنين والصيادين والعمال المصريين المخضرمين ومقرها بورسعيد ،
تابع لمركز المصطبة للموسيقى الشعبية المصرية. منذ أكثر من عشرين عامًا ، يقدمون عروضهم بانتظام على قاعدة أسبوعية في بورسعيد ويشاركون في نقل التراث الموسيقي لقناة السويس إلى الأجيال الجديدة. يرأس الفرقة محسن العشلي الذي يعتبر اليوم سيد السمسمية في القناة
المتحدث:
كوكب توفيق هو زميل ما بعد الدكتوراه في IFAO-CEDEJ. حصلت على درجة الدكتوراه في التراث الثقافي (2020) من جامعة روما “Tor Vergata” مع أطروحة: الموسيقى والسياسة والهوية في مصر بعد 2011 ؛ في بحثها
طبقت منهجية إثنوغرافية تركز على الديناميكيات التاريخية والاجتماعية المتعلقة بسمسمية قيثارة قناة السويس.
الاثنين 4 يوليو – 7 مساءً
المعهد الفرنسي للآثار الشرقية
ASWAT 6: La Simsimiyya del Canale di Suez: artigianato delle identità
Astratto: Originariamente pentacordica, la simsimiyya vede il suo sviluppo organologico in parallelo con un processo di acquisizione di significato e connotazione identitaria tra le comunità delle città del Canale di Suez. I simsimiyya sono arrivati in questa zona attraverso diverse ondate e rotte migratorie, principalmente nel XIX secolo da lavoratori nubiani, sudanesi e dell’Alto Egitto durante lo scavo del Canale di Suez. Il suo sviluppo organologico e il cambiamento delle sue forme musicali sono il risultato di complesse condizioni socio-culturali attraverso le quali è cambiato il ruolo del suonatore di simsimiyya, dalle vicende del Canale dagli anni ’50 in poi. Infatti, da semplice strumento suonato da lavoratori e pescatori nei caffè portuali, il simsimiyya è stato elevato a strumento di resistenza popolare e anticoloniale con le guerre del 1956 e del 1967. Ha iniziato ad essere suonato al di fuori del suo ambiente originale diventando improvvisamente uno strumento da palcoscenico. Ha gradualmente arricchito il suo repertorio aggiungendo elementi della tradizione musicale urbana e, in questo modo, il simsimiyya ha elevato il suo status a strumento dell’ālāt al-ṭarab e ha sviluppato diversi esiti sonori, in base allo spazio geografico e sociale in cui era giocato. Oggi il sismimiyya funge da legame sociale in varie dinamiche ed è un simbolo di orgoglio identitario tra le comunità del Canale di Suez.
ASWAT è una serie di incontri e spettacoli musicali incentrati sulla cultura musicale egiziana che cerca di esplorare una gamma di pratiche musicali in tutto l’Egitto e oltre, attraverso il contributo di oratori accademici o produttori di musica, seguiti da un concerto. Gli incontri offriranno l’opportunità di approfondire alcuni aspetti storici, religiosi, sociali e musicologici che si intrecciano nel, e da, il patrimonio musicale egiziano, affrontando la pratica della creazione, dell’esecuzione e della ricezione.
Circa i musicisti: El Tanbura è un collettivo di musicisti, cantanti, pescatori e lavoratori egiziani veterani con sede a Port Said, appartenente al Centro El Mastaba per la musica popolare egiziana. Da più di vent’anni si esibiscono regolarmente con cadenza settimanale a Port Said e sono impegnati nella trasmissione del patrimonio musicale del Canale di Suez alle nuove generazioni. L’ensemble è guidato da Mohsen al-Ashly, considerato oggi il maestro della simsimiyya nel Canale.
L’altoparlante: Kawkab Tawfik è borsista post-dottorato presso IFAO-CEDEJ. Ha conseguito il Dottorato di Ricerca in Beni Culturali (2020) presso l’Università degli Studi di Roma “Tor Vergata” con la tesi: Musica, Politica e Identità in Egitto post 2011; nella sua ricerca ha applicato una metodologia etnografica incentrata sulle dinamiche storiche e sociali legate alla lira simsimiyya del Canale di Suez.
Lunedì 4 luglio – alle 19:00 Institut
Français d’Archéologie Orientale
ALL RIGHTS RESERVED © 2023
THIS PROJECT IS FUNDED BY THE EU
ALL RIGHTS RESERVED © 2021