The 10th Cairo Video Festival
Program (01)
“Spatial Sensibilities”
Zawya Cinema
2nd of October 2021
7:00 pm
+ other venues (see below)
An unselfconscious awareness of the body in the world; a body that is coming into awareness of its surroundings through its intersubjective interactions with it. An investigation of the interface between the real and the digital world, ever-changing in a dialogue with the space and the viewers. In the realm of tension between two opposing forces – catastrophe and satisfaction, work and leisure, subsistence and nothingness – perpetually shifting surfaces and skins. A signal that compels movements – an exterior layer from which one dives inward and disappears into the psychic realm where nothing is random.
Superstitions: a ritual for creating new worlds and situations for fragmented, genderless bodies. Overwhelmed by the flood of media information, skyscrapers compete with each other to touch the stars. With the rising rates of alienation and digital tribalism, and in this changing environment, what remains is a society devoid of a human face. New urban compositions are constantly being created, consequently becoming further fragmented. Bodies challenge the spaces around them outside of time. Spaces, environments, forms, and objects turn into digital artifacts and fragmented narratives, creating new relations with the place.
This program features four works specifically made for the 10th CVF edition by Nurah Farahat, Silvia De Gennaro, Hany Rashed and Shota Yamauchi.
Selection & Program:
Mena El Shazly & Mohamed Allam
__
Screenings at Zawya:
Hany Rashed – Egypt
“New Contemporary art ”
(In Zawya’s corridor – from 2nd till 20th of October)
“960 Square Feet on a Concrete Slab”
Richard Hoagland – United States of America
“Membrane”
Max Philipp Schmid – Switzerland
“Five by five”
Mohamed Ismail – Egypt
“Remote Desktop Animations”
Jean-Guillaume Bastien – Canada
“U Made Me Face Blind”
Fady Galal – Egypt
“Pangäa”
Markus Keim & Beate Hecher – Italy, Austria
____
Other venues:
At Medrar for Contemporary art:
“Mimic: A real-time audio-visual mural”
Nurah Farahat – Egypt
“Field of View”
Freya Olafson – Canada
“Zone Eater”
Shota Yamauchi – Japan
“The gleaners, and: ritual for signaled bodies”
Benjamin Rosenthal & Eric Souther – United States of America
“Re-Sculpted in Time: Sanatorium Zonnestraal”
Michiel van Bakel – Netherlands
_________
At “Falak”:
“Travel Notebooks: Dubai, United Arab Emirates”
Silvia De Gennaro – Italy
_________
At “Eish w Malh”:
“Construction / Deconstruction”
Dirk Koy – Switzerland
“LUFTRAUM”
Dirk Koy – Switzerland
____
Zawya Ticket Price: 30 EGP
____
Cairo Video Festival 10 is supported by the U.S. Embassy in Cairo;
the Embassy of the Kingdom of the Netherlands in Cairo; the Italian Cultural Institute in Cairo, the British Council in Egypt; Pro Helvetia Cairo, Swiss Arts Council; The Japan Foundation, Cairo; and the French Institute in Cairo.
Medrar is implemented with the support of the Arab Fund for Arts and Culture – AFAC, through a grant from the Swiss Agency for Development and Cooperation – SDC
مهرجان القاهرة العاشر للفيديو
البرنامج الأول
“الحساسيات المكانية”
سينما الزاوية + أماكن أخرى
السبت، ٢ أكتوبر، ٢٠٢١
الساعة ٧ مساءً
وعي جريء بحضور الجسد في العالم؛ جسد يتعرَّف على محيطه ويدركه شيئًا فشيئًا من خلال تفاعلاته الذاتية معه. استكشاف دقيق للواجهة التي تفصِلُ بين الواقعِ والعالمِ الرقميِّ دائم التغير، في حوار تفاعلي مع المكان والمشاهدين. في عالم تتصاعد فيه حدة التوتر بين قوتين متضادتين -المصائب والرضا؛ العمل والترفيه؛ العيش والعدم – تتغير الأسطح والشخوص باستمرار. إشارة تُجْبِرُ الجسد على الحركة؛ طبقة خارجية يغوص منها المرءُ إلى داخله، ويختفي في عالمه النفسي؛ حيث لا يوجد شيءٌ عشوائيٌّ.
الخرافات هي عبارة عن طقوس لخلق عوالم ومواقف جديدة لأجساد مفككة لا جنس لها. غارقةً في طوفان من المعلومات الإعلامية، تتنافس ناطحات السحاب مع بعضها للمس النجوم. مع ارتفاع معدلات الاغتراب والقبلية الرقمية، وفي ظل هذه البيئة المتغيرة، لم يتبقَ سوى مجتمع يخلو من الوجه البشري. تُشيد أبنية وتكوينات حضرية جديدة باستمرار، وبالتالي تصبح أكثر تفككًا. تتحدى الأجساد الأماكن المحيطة بها خارج الزمن. تتحول الأماكن والبيئات والأشكال والأشياء إلى قطع أثرية رقمية وسرديات مفككة، وهو ما يخلق علاقات جديدة مع المكان.
يقدم هذا البرنامج أربعة أعمال أُعَدَّها كل من نورا فرحات، وسيلفيا دي جينارو، هاني راشد، و شوتا ياماوتشي خصيصًا للنسخة العاشرة من «مهرجان القاهرة للفيديو».
البرنامج من اختيار وتنسيق:
منة الشاذلي ومحمد علام
______
عروض “سينما زاوية”:
“عمل فني معاصر”
هاني راشد – مصر
(في كوريدور زاوية)
“۹٦۰ قدم مربع على بلاطة خرسانية”
ريتشارد هوجلاند – الولايات المتحدة
“غشاء”
ماكس فيليب شميد – سويسرا
“خمسة في خمسة”
محمد إسماعيل – مصر
“تحريك من سطح المكتب”
جان جييوم باستيان – كندا
“عندما صار وجهي أعمى”
فادي جلال – مصر
“بانجيا”
ماركوس كايم، بيات هيشر – إيطاليا, النمسا
ــــــــــــــــــــ
في اماكن اخرى:
ــــــــــــــــــــ
مدرار للفن المعاصر:
“محاكاة: جدارية سمعية بصرية في الزمن الحقيقي”
نورا فرحات – مصر
“إعادة بناء عبر الزمن: مصحة زونسترال”
ميشييل فان باكل – هولندا
“مجال الرؤية”
فرييا بيورج أولافسون – كندا
“آكل المساحة”
شوتا ياماوتشي – اليابان
“حاصدات السنابل وطقوس إشارات الجسد”
بنجامين روزنثال، إريك سوثر – الولايات المتحدة
ــــــــــــــــــــ
في “فلك” (أسفل “مدرار للفن المعاصر”):
“كراسات السفر: دبي، الإمارات العربية المتحدة”
سيلفيا دي جينارو – إيطاليا
ــــــــــــــــــــ
في “عيش وملح”:
“بناء/تفكيك”
ديرك كوي – سويسرا
“مجال جوي”
ديرك كوي – سويسرا
_______
سعر تذكرة سينما “زاوية”: ٣٠ جنيهاً
ـــــــــــــــــ
مهرجان القاهرة العاشر للفيديو بدعم من:
السفارة الأمريكية بالقاهرة، السفارة الهولندية بالقاهرة، المركز الثقافى الإيطالى بالقاهرة، المجلس الثقافي البريطاني في مصر، المؤسسة الثقافية السويسرية، بروهلفتسيا القاهرة، مؤسسة اليابان بالقاهرة، والمعهد الفرنسي بالقاهرة.
مدرار يتم دعمها من الصندوق العربي للثقافة والفنون – آفاق ، من خلال منحة مقدمة من الوكالة السويسرية للتنمية والتعاون – SDC.